Het geheim van je doelen bereiken zonder stress

Sigmund/Peter de Wit

Sigmund/Peter de Wit

“Vanaf vandaag ga ik een streng dieet volgen.”

“Met ingang van maandag ga ik om vijf uur  naar huis.”

In deze tijd van het jaar wordt je bijna dagelijks geconfronteerd met dit soort uitspraken. Sportscholen en afslankinstituten worden er rijk van. 

Heb jij ook een goed voornemen gemaakt? Misschien in relatie tot de mantelzorg en jouw eigen welbevinden?

Vaak wordt de wens tot verandering ingegeven door omstandigheden of dwang. Je hebt een probleem zo lang mogelijk genegeerd, maar nu gaat dat niet langer. Je kunt bijvoorbeeld je kleren niet meer aan of je voelt dat je tegen overspannenheid aan zit. Je ziet geen andere optie dan een grote, snelle en drastische verandering. 

Afhankelijk van je motivatie en discipline heb je in het begin best succes. Maar al snel merk je dat je terugvalt in je oude patroon. Een teleurstelling rijker. Soms nog eens extra ingewreven door je omgeving.

Waarom is veranderen zo moeilijk?

‘Our brain is wired for danger’

Alarm Bell over white

Verandering roept stress op. En eigenlijk is stress een modern woord voor angst. De oorzaak hiervan ligt in het ontwerp van onze hersenen. Bij elke verandering van onze gebruikelijke, veilige routine treedt ons alarmsysteem (amygdala) in werking. Verandering is in onze hersenen geprogrammeerd als bedreiging van overleven. Daarom wordt onze vecht-of-vluchtreactie geactiveerd. Het lichaam wordt voorbereid op wegrennen of knokken. En ons rationele en creatieve denken (cortex) wordt vertraagd of uitgeschakeld. Dat leidt immers alleen maar af van de noodzakelijke actie.

Handig als je moet wegrennen voor een vloedgolf. Als je echter een doel wilt bereiken waarbij je je denkvermogen nodig hebt, is het een onhandige reflex.

Stel je maakt te lange werkdagen. Je wilt echt om 5 uur naar huis, om niet te moe aan je zorgtaken te beginnen. Dat betekent een flinke verandering van je doorgaans niet zo assertieve gedrag. Nee zeggen tegen mensen die nog iets van je willen. Je agenda als een leeuw bewaken et cetera. Je alarmsysteem reageert onmiddellijk met angst.  Je voelt de stress in je lijf. In dit voorbeeld voelt het of er geen andere keus is dan er stilletjes vandoor gaan (vluchten) of zonodig met ruzie vertrekken (vechten). Terwijl er handiger opties zijn…

Maar door de stress wordt de toegang tot je denkvermogen beperkt. Wat je juist zo nodig hebt om creatieve oplossingen te bedenken. Of te kunnen onderhandelen met je baas of collega. Dus steven je af op een mislukking. Je brengt het misschien een paar keer op, maar niet langdurig. De tol die je betaalt is te hoog.

De oplossing: de no stress-techniek

‘Een reis van duizend kilometer begint met de eerste stap’

Het geheim van succes ligt in de kunst om kleine doelen te stellen. Die zo klein zijn, dat ze geen angst oproepen. Ik noem het de ‘no stress-techniek’ .

Als je een kleine verandering nastreeft, kun je als het ware om je alarmcentrum heen sluipen. Zodat het niet ontwaakt. Je denkvermogen raakt niet geblokkeerd, maar blijft actief. Zodat je creatief en doelgericht kunt denken en handelen.

Deze techniek geeft sneller succes dan er bij dr. Sigmund proberen achter te komen waarom je zo bang bent om nee te zeggen. Een klein doel zou in dit voorbeeld kunnen zijn:  1 dag in de week, 5 minuten eerder naar huis gaan. Na een paar weken maak je daar 10 minuten van. En zo stel je steeds weer een nieuw klein doel.

Als je kleine stappen blijft zetten, blijft de cortex werken. En gaan je hersenen nieuwe zenuwpaden aanleggen en nieuwe gewoonten aannemen. Je zult al snel minder weerstand ervaren tegen de verandering. En na een paar weken kun je er misschien al van genieten!

Bijna allemaal leven we met de overtuiging dat verandering onmiddellijk moet, ijzeren discipline vergt en niet plezierig kan zijn. De no stress-techniek vraagt dat je bereid bent die overtuiging ter discussie te stellen. En te vervangen door het vertrouwen dat je hersenen er sneller mee ophouden zich te verzetten tegen verandering, als jij kleine stappen zet.

“Maar dan weet ik niet wanneer ik mijn einddoel bereik!” denk je misschien. Dat is waar. Maar hier geldt:

Beter een langzame verandering, dan helemaal geen verandering!

Wat wordt jouw eerste kleine stap die je wilt zetten?

Laat je inspireren tot kleine stappen op weg naar een betere balans tussen werk en mantelzorg.

Bekijk de 4 GRATIS webinars waarin experts 4 strategieën aangereikt die leiden tot meer balans.

Voorzien van concrete tips voor kleine stappen die jij kunt zetten. Een mooie start tot verandering en… no stress!

Klik hier voor meer informatie en de toegangscode.

 

Leave a Reply

Next Article8 tips om een brug te slaan tussen mantelzorg en werk