Waarom een nationale complimentendag een slecht idee is

Geregisseerde waardering of een spontane warme douche?

Moederdag, Valentijnsdag, Secretaressedag, Dag van de leerkracht of Dag van de mantelzorg. Dat zijn nog maar een paar voorbeelden van nationale bedankdagen. Er komen er steeds meer.

We hebben dagen ingesteld waarop mensen geregisseerde waardering krijgen. Er is weinig spontaans aan. Na die dag is het dan ook weer afgelopen. Blijkbaar vinden we het ingewikkeld om onze waardering te laten merken op het moment dat het er toe doet.

Terwijl een spontaan (onverwacht) compliment voelt als een warme douche. Het leukste kado om te krijgen én te geven. Laat je verbazen door het effect in de eerste 3 minuten van dit filmpje.

Het lijkt zo simpel, waarom vinden we het dan zo moeilijk?

5 regels die je werk- en zorgplezier negatief beïnvloeden

Claude Steiner beschreef ooit dat we met zijn allen geloven in ‘complimentschaarste‘. Mensen moeten vooral niet te veel complimenten geven of ontvangen.  We houden ons bijna allemaal aan 5 ongeschreven regels:

  1. Geef geen complimenten. Positieve feedback kan je maar beter voor je houden. Van te veel prijzen gaan ze naast hun schoenen lopen of worden ze lui.
  2. Vraag geen complimenten. Als je er om moet vragen, is het niets waard. Ze zien zelf toch ook wel wat mijn bijdrage is?
  3. Accepteer geen complimenten. Die wil zeker wat van me….anders zou hij dat compliment echt niet geven. Trouwens, zo veel moeite was het nou ook weer niet. Ik kwam er toch langs.
  4. Weiger geen complimenten. Hallo, ik ben toch wel meer dan dat mooie gezicht? GRRRR, nou lief lachen maar weer…
  5. Geef jezelf geen complimenten. Bescheidenheid siert de mens. Het is patserig om anderen te vertellen waar je goed in bent. Gelukkig leven wij in een doe-maar-gewoon-land.

Door het naleven van deze regels ontnemen we onszelf iets belangrijks. Complimenten zijn een enorme impuls voor een positief werk- en leefklimaat. Ze zijn de pokon voor je gevoel van eigenwaarde, je relaties en samenwerkingsverbanden.

Op veel werkplekken is sprake van complimentenschaarste. Mensen geven elkaar überhaupt geen feedback, of alleen negatieve. Het resultaat is dat de feedback ‘ondergronds’ gaat. Er wordt geklaagd bij de koffieautomaat, maar gezwegen bij het afdelingsoverleg. Een wijd verbreid misverstand is ook dat alleen de leidinggevende verantwoordelijk is voor het geven van feedback. Terwijl de werksfeer met sprongen verbetert als collega’s hun waardering naar elkaar uitspreken.

Voor je werk krijg je in elk geval nog geld. Als formele blijk van waardering. Voor mantelzorgers geldt dat niet.

Als mantelzorgers langer zorgen, wordt de waardering vaak steeds schaarser. Het wordt gewoon dat je doet, wat je doet. Zeker als de zorgvrager zelf niet in staat is zijn waardering te uiten, is het belangrijk je eigen schouderklopje te organiseren.

Wil jij een positieve impuls?

Meer voldoening en plezier halen uit je werk en zorg?

Breek dan met de bovenstaande 5 regels.

Zo kun je beginnen:

  1. De eerstvolgende keer dat je iemand’s bijdrage als positief ervaart, spreek je dat ook uit naar hem/haar.
  2. Ben je benieuwd naar de waardering voor je zorg of werk? Vraag er dan naar. Beperk het antwoord tot positieve feedback (de negatieve krijg je meestal toch wel….)
  3. Bedank de gever van positieve feedback vriendelijk. Niet meer en niet minder.
  4. Bedenk welke positieve feedback je eigenlijk liever niet krijgt. Meld dat bij gelegenheid aan de gever of gooi het in een denkbeeldige prullenbak in je hoofd.
  5. Maak een lijstje met drie dingen waar je trots op bent (meer mag ook!) Deel dat met een goede vriend of collega of plak het in je agenda.

Ga eens experimenteren. Je kunt er alleen bij winnen. Ik hoor graag iets over je ervaringen!

 

 

Next ArticleHoe een familiediner je nieuwe inzichten kan opleveren over je rol!